onsdag 11 augusti 2010

kommentarer

idag ska vi bli hamamade. det är ingen av oss som blivit hamamad innan. bara tobias. tobias säger att han gillar hamamande. hannah vet inte riktigt vad som ska tro. hamamande utförs av en hamam som är en tjock hårig gubbe. hamamen hamamar dig så att du blir avslapptnad och glad. säkert får du basta också.

(en annan sak jag undrar är varför vi inte får några kommentarer? alla borde kommentera. jag kan tänka mig flera passande kommentarer. t.ex. "ååh vad roligt ni måste ha, vi är så avundsjuka så vi dör", "hoppas ni har det roligt i xx" eller varför inte en klassiker som "linnea vad snygg du är")

I istanbul äter vi så svinagod matatt vi storknar. det är tusen grader varmt och vi orkar bara sitta och stirra på gatan nedanför vårat fönster vilket inte gör så mycket eftersom det änder så mycket. vattenläckor, strökatter som försöker smita in genom dörrar, en möbelsnickare som aldrig ger sig. en grävskopa, våran hamam som går och handlar nötter och cola för att behålla hamamfiguren.

nu ska vi ut på stan och undvika solen. over and out

tisdag 10 augusti 2010

Topp Tre Absurdaste Resehändelser

3. Turkiska vägarbetare kapar en färskvattenledning 1 meter utanför vårt hostel, vilket resulterar i att vårt vatten slutar fungera. I floden som bildas till avloppsbrunnen tar en kvicktänkt herre initiativet att tvätta sina bilmattor och sedan sina skor.
2. Vår amerikanska medresenär från Bukarest till Istanbul blir fast i en Bulgarisk stad efter tåget åkt 5 minuter tidigare än utlovat. Två stationer senare hinner hon ikapp efter vad som måste ha varit en svindlande taxiresa.
1. En omfångsrike gubbe står byxlös i ett majsfalt och masturberar emedan vårt tåg passerar.

söndag 8 augusti 2010

Tourista Brasov '10

Sitter på ett café i Brasov, Transylvanien, Rumänien och sörplar jordens minsta kopp kaffe och bokar lyxnatt på hostel i Bucharest. I natt sov vi sittandes i en RIKTIGT svettig kupé från Budapest hit till Brasov i elva långa timmar. Hur mycket vi faktiskt lyckades sova är väl en fråga för sig när vissa puckon till medresenärer (inga namn nämnda) shottade snabbkaffe mitt i natten för att de var för trötta... Va?
Men vi är väl inte dem som är dem så väl framme halv åtta i morse slänger vi i oss kvarlevorna av tågmatsäcken i en sunkig park, låser in väskorna på stationen och drar till Bran för att kolla in Bran Castle. Mera känt som Greve Draculas hemvist. Inte illa, inte illa alls faktiskt och jag måste säga att jag definitivt inte hade haft något emot att ha Draculas utsikt över Rumäniens böljande vyer. Känns riktigt värt att kunna kryssa av den fräcka sevärdheten från listan och dessutom aningen ledsamt, komma fram till att Rumänien inte alls är så billigt som ryktet säger, men det gör väl inget när de har så spexig valuta.
Nu är kaffet strax uppdrucket och medan vi väntar in tåget som avgår 17.44 från Braslovs station som har en meddelandesignal längre än glassbilens signaturmelodi, ska jag strosa in på adidas outlet store i stadens feta varuhus.

lördag 7 augusti 2010

Fashionista Budapest '10

Sista dagen i Budapest har skridit långsamt fram efter flera dagars utmattande turistande och shoppande. Ölen är billig, maten, om man hittar den, är billig, vattnet kan man uppenbarligen dricka från kranen(?!), men... vad som VERKLIGEN är billigt, det är kläderna. Åh Jesus Kristus. Singdudeldej. Vi har plöjt många second handaffärer, sett och provat det mesta skulle man kunna säga. Ögnat många groteska plagg och undrat “Vem ägde detta från första början?” “Finns här ingen respekt för estetik?”. Det har sannerligen varit en lång och slitsam kamp. Mycket hunger. Vätskebrist. Stekande sol. Skavande hälar och svullna fötter, men till slut fann vi mot alla odds vad vi sökte. Guldkornen i Budapests överflöd av skräptextil. Diamanterna i klädgrottornas mörkaste skrymslen. Det bästa av det bästa och créme de la créme. Vi tackar Budapest för utbudet och lämnar staden och Ungern med en absolut känsla för mode och stil.

onsdag 4 augusti 2010

Kral bloggar

Sjuan verkar gå bäst i bratislava och budapest.
Världens mysigaste hostel här i Budafest. Ölpriser från himlen (vadå 8kr styck på krogen?!)

Lite bilder för att visa att vi inte sitter i någon källare hemma i kalla sverige.
(AXELS KAMERA DÄRAV MYCKET AXELBILDER (ÄVEN FAST HAN GÖR SIG PÅ BRA PÅ BILD))


Brudar och wien. Livet.
Dånnau låg bara där och coolade sig utanför hostlet i bratislava.
Alla ska vara med!
Hästar är stora och verkar äta träd.
Chillar lite i fönstret med en fet bok
Om inte Hannah sover så kissar hon. Mot Budapest.
Svettiga efter båtfärd på Donau från Bratislava (Little big city) till Wien.
Står och ser kantiga ut.

tisdag 3 augusti 2010

Tobias dricker kaffe

Under resan kommer man till slutsatser:

* unot fungerar lika bra i prag som i stockholm
* Bratislava var en liten storstad som fungerar, inte alls sa trakig som axels arbetskollega sager
* kaffe ar sjukt dyrt i forhallande till olen som ar sinnessjukt billig (3 sek i prag, inkl. pant?!)
* wien var galet stort och hade jattestora hus
* det ar roligt att aka bat, speciellt pa donau
* youghurt ar alltid gott
* Donau ar jattestor, speciellt nar man kissar i den
* det finns valdigt mycket hundbajs i osteuropa
* axel trampar ofta i hundbajs, men aven tuggummi, sniglar och klaveret
* tobias ar imponerad och nojd (med t.ex superturistandet i wien och bratislava pa en enda dag)

nu blire budapest

"thank you we pay not together"
"separatly"
"yes yes, sepratly"