torsdag 29 juli 2010

Lite text

Eftersom vi har varit tre dagar i berlin kommer lite info på allt häftigt vi gjort så att anita och barbro kan bli fruktansvärt imponerade av sina coola ungar.

¤ vi har druckit java chip frappe mit sane vilket var en riktig "det är ju ändå semester"-kaffeglassüberdrink
¤ vi har sett på brandenbruger tor och fotats med fyra björnar och en indian för den löjligt låga och prisvärda summan av 50 euro
¤ varit underground på coolhetsoasen cassiopeia där vi impade på alla berlins konstnärer och musiker med vår värdsvana attityd och unospelande
¤ varit nära döden efter en smärre incident efter en middag på indisk restaurang då hannah fick en allergisk reaktion och linnea höll på att förlora alla inälvor genom träckande
¤ hängt i kreutzberg i tovas lägenhet som ligger ungefär 35 trappor upp
¤ lekt jage på judetorgsmonumentet
¤ klämt domen, unter der linden eller vad det nu heter, tv-tornet inklusive den otroliga fontänvattenshowen som var helt breathtaking
¤ Vi såg även den jättelånga kön framför ddr-museet och gick inte in
¤ letade efter en karta om berlin, som vi inte hittade
¤ vi såg paddanbåten, men åkte inte
¤ stod utanför egyptiska museet, bodemuseet, neues museet och nationalgalleriet men gick inte in

nu drar vi till prag
stay tuned

Bilder från berlin




cassiopeia, judetorget, öl, paparazzi







axel, mongon svettas på spårvagn













paparazzi skrev, öl














übertourism B-) links rechts käse warum
ausgang abfall mit strasse schnellbahn

















hannah sätter upp håret
















karta


















framme






måndag 26 juli 2010

Avskedstal till nationen

I det följande presenteras en transkription av det avskedstal jag höll till nationen måndagen den 26 juli i anledning av min förestående resa ner i Europa.

Kära Sverige,

När jag nu lämnar er i ett tretal veckor anser jag att ni bör känna er lugn. Min frånvaro kommer säkerligen märkas, kanske sätta ett och annat spår, men jag tror ni har nått en nivå av mognad där ni kan klara av detta utan större riksskandaler.


För att göra min avlägsenhet mindre gäckande har jag tagit mig an att göra några mindre förberedelser. Det finns färdiglagade portioner mat i frysen, en låda för varje dag. Det är bara att koka ris, pasta eller potatis till. Ät inte på för oregelbundna tider och inte för mycket snask. Ringer Norge så säg som det är, att jag inte är där och därför inte kan svara.

Förresten sluta reta stackars Afghanistan, vad har de gjort er? Jag är trött på att behöva prata i telefon med världssamfundet och försöka förklara ditt dåliga beteende. Jag vet allt att det är den där bortskämda braten USA som har så dåligt inflytande på dig. Jag kan bara säga att jag förväntar mig mer av dig. Sluta låta dig provoceras av de "tuffa" länderna.

Ha det så roligt. Men glöm inte begrunda den gyllene devisen; frihet under ansvar.

Packning

Det är få tillfällen här på livets långa grusväg som man inser så mycket om sig själv som när man packar. Varför behöver Hannah sätta två kryss (ett när hon lagt fram föremålet som ska ner och ett när hon lagt det i väskan)? Varför tycker Tobias det är viktigt att ha med sig ett klingonlexikon men ingen deodorant? Varför blir Linnea så nervös att hon packar upp sin väska och lägger bort hälften av det hon har med sig för att sedan packa ner det hon valt bort igen och upprepa det hela fem gånger? Varför lägger Axel allting ömtåligt i botten av väskan så att det har så stor risk som möjligt att gå sönder? Man är minst sagt inte så smart.

Om tre timmar åker vi. Hur spenderar man sina sista timmar i Sverige? Man kan städa sin gamla lägenhet som Tobias. Man kan sitta och stirra på en to do list utan att uträtta något av värde som Linnea. Man kan söka lägenheter och prata i telefon som Axel. Eller diska som Hannah. Det är ju inte så bråttom när man har så bra koll som vi har.

Sista måltiden och sen drar vi. För att just du ska få känna att du också upplever massa häftiga grejer och inte alls har en urtråkig semester i gamla tråkiga Sverige, för att du ska glömma att du jobbar när solen schteker just där vi är; stay tuned.

onecannotsimplysegwayintoeurope - vi är där du vill vara