I det följande presenteras en transkription av det avskedstal jag höll till nationen måndagen den 26 juli i anledning av min förestående resa ner i Europa.
Kära Sverige,
När jag nu lämnar er i ett tretal veckor anser jag att ni bör känna er lugn. Min frånvaro kommer säkerligen märkas, kanske sätta ett och annat spår, men jag tror ni har nått en nivå av mognad där ni kan klara av detta utan större riksskandaler.
För att göra min avlägsenhet mindre gäckande har jag tagit mig an att göra några mindre förberedelser. Det finns färdiglagade portioner mat i frysen, en låda för varje dag. Det är bara att koka ris, pasta eller potatis till. Ät inte på för oregelbundna tider och inte för mycket snask. Ringer Norge så säg som det är, att jag inte är där och därför inte kan svara.
Förresten sluta reta stackars Afghanistan, vad har de gjort er? Jag är trött på att behöva prata i telefon med världssamfundet och försöka förklara ditt dåliga beteende. Jag vet allt att det är den där bortskämda braten USA som har så dåligt inflytande på dig. Jag kan bara säga att jag förväntar mig mer av dig. Sluta låta dig provoceras av de "tuffa" länderna.
Ha det så roligt. Men glöm inte begrunda den gyllene devisen; frihet under ansvar.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar